Niewidomi już widoczni

P9180328.JPG

Wystawa zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory, multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, wielkie badania dna oka oraz spacer z brajlem Nowym Światem i niecodzienny mural na fasadzie budynku Polskiego Związku Niewidomych – Mateusza Bieleniewicza i Dariusza Paczkowskiego tworzącego zaangażowany społecznie street art – to najważniejsze atrakcje czekające na wszystkich, którzy zechcą przyłączyć się do dwóch kampanii organizowanych przez Polski Związek Niewidomych, stowarzyszenie Retina AMD Polska i stowarzyszenie AMD. Kampanie ruszają 15 września 2011 roku i mają przypominać, że osoby niewidome i słabowidzące są częścią społeczeństwa, że chcą żyć aktywnie i być traktowane normalnie.

perspektywa21.jpg
P9180322.JPG

Stołeczna » Gazeta Stołeczna » puszka.waw.pl » mmWarszawa.pl » Niepełnosprawni.pl » 2+3D » echo miasta » Biblioteka Centralna PZN » st. traffo » Polski Związek Niewidomych »

Harmonogram kampanii:

– 15 września – DBAJMY O SWÓJ WZROK – badania polskich parlamentarzystów w Sejmie RP

– 17 września, godz. 21 – ŚWIATŁEM PO OCZACH – multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, ul. Nowy Świat pomiędzy Chmielną a Ordynacką.

- 19 września, godz. 11 – SPACER ZE STREET ARTOWYM BRAJLEM przygotowany przez grupę 3fala.art.pl – niewidomi i ich przyjaciele zapraszają na spacer Nowym Światem

P9180320.JPG

- 19 września, godz. 19 – NIEWIDOMI JUŻ WIDOCZNI – otwarcie muralu autorstwa grupy 3fala.art.pl (Dariusz Paczkowski, Mateusz Bieleniewicz) na budynku Polskiego Związku Niewidomych, Konwiktorska 9 oraz wernisaż zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory połączony z projekcją filmu wyprodukowanego przez JAJKOFILM, Tyflogaleria Polskiego Związku Niewidomych, ul. Konwiktorska 7

– 19–20 września – (19 września w godz. 12–19, 20 września w godz.10–19) – namioty edukacyjne, w których będzie można zbadać wzrok: N jak NIEWIDOMY, W jak WZROK, Krakowskie Przedmieście 68, plac przed kościołem św. Anny

294806_280976625249833_100000124947836_1303951_6654525_n.jpg

Polecamy okolicznościowe koszulki »

Motywem przewodnim obu akcji są oczy. Pojawią się one wszędzie tam, gdzie dotrą kampanie. Obie, a więc zaaranżowany razem z artystami projekt „Niewidomi już widoczni” i prowadzony nie tylko w Polsce, ale na całym świecie „Retina Week”, czyli Tydzień Chorób Siatkówki. Oczy to metafora skupienia uwagi na sprawach osób niewidomych i słabowidzących, to próba przypomnienia o istnieniu ludzi, świadomie bądź nieświadomie, spychanych na margines życia. Ludzi, którzy chcą wyjść z tej niszy, chcą by ich zauważono, chcą, by im pomagano.

Ale chcą nie tylko brać, chcą też dawać, a dać mogą naprawdę dużo. Mogą podzielić się swoją wiedzą, jak dbać o wzrok i jak przeciwdziałać chorobom oczu; mogą pomóc osobom tracącym wzrok i ich rodzinom; mogą nauczyć, jak umiejętnie pomagać innym. Ludzi, którzy przypominają, że wzrok jest najważniejszy, bo przecież aż 80 procent informacji ze świata dociera do człowieka przez zmysł wzroku. Tymczasem osoby dobrze widzące na co dzień nie zdają sobie sprawy z posiadanego bogactwa.

Obie kampanie będą trwały kilka dni. Przyłączyć się do nich można w każdej chwili, wybierając to, co najbardziej odpowiada. Każdy dzień będzie inny, każdy będzie oferował możliwość innych doznań.

Niewidomi już widoczni – chcemy dawać, nie tylko brać.

My niewidomi:

Jesteśmy częścią społeczeństwa.

Z danych GUS wynika, że ponad 1 mln 800 tysięcy osób w Polsce to osoby z dysfunkcją wzroku. To bardzo dużo, tymczasem przeciętny Polak wie bardzo mało o tym, jak żyją osoby niewidome i słabowidzące, co mogą robić samodzielnie, w jakiej sytuacji potrzebują pomocy i jak tej pomocy im udzielić. Naszymi kampaniami chcemy zmienić tę sytuację.

Chcemy żyć aktywnie.

Chcemy wychodzić z domu, chcemy pracować, chodzić do kina, teatru, kawiarni i na wybory. Aby było to możliwe, potrzebujemy wsparcia, ale nie litości.

Chcemy być traktowani normalnie.

Nie chcemy, by nasze pojawienie się na ulicy, w kinie, restauracji czy w urzędzie budziło sensację, nie chcemy, by biała laska krępowała osoby widzące. Chcemy, by traktowano nas po partnersku i stawiano nam wymagania.

Wzrok jest najważniejszy.

Aż 80 procent informacji ze świata dociera do człowieka przez zmysł wzroku. Ludzie dobrze widzący na co dzień nie zdają sobie sprawy z posiadanego bogactwa.

Dbajmy o swój wzrok.

Pamiętajmy, że dobry wzrok nie jest nam dany na całe życie. Zastanów się, kiedy ostatnio badałeś swój wzrok. W Polsce nie ma ani obowiązku, ani zwyczaju regularnego badania wzroku, sprawdza się tylko ostrość widzenia, a to zdecydowanie za mało, aby wykryć choroby oczu i móc im przeciwdziałać.

Projekt jest realizowany dzięki dofinansowaniu przez Biuro Kultury m.st. Warszawy w ramach zadania „ Sztuka w Przestrzeni Publicznej”. Partnerami projektu są: Fundacja KLAMRA (klamra.org) oraz Firma AMT Product (atmpolska.pl)


13 lipca 2011r. w Tyflogalerii Polskiego Związku Niewidomych przy ul. Konwiktorskiej 7 w Warszawie wystartował niezwykły projekt artystyczny. Podczas sesji zdjęciowej Tomasz Sikora www.tomeksikora.com, światowej sławy fotograf, utrwalił oczy ludzi związanych ze środowiskiem osób niewidomych. Sesja zdjęciowa to pierwszy krok do stworzenia muralu, który ozdobi fasadę budynku Polskiego Związku Niewidomych w Warszawie. Na podstawie zdjęć zostaną przygotowane szablony, niezbędnych do wykonania muralu. Mural zostanie namalowany pomiędzy oknami w górnej części budynku, tworząc z niego unikatowy punkt na kulturalnej mapie stolicy. Oczy mają być metaforą skupienia uwagi na sprawach osób niewidomych i niedowidzących; sprawach, dla większości osób widzących, nieznanych i przesiąkniętych tajemnicą. Pomysł zrodził się podczas wspólnych dyskusji pracowników Instytutu Tyflologicznego Polskiego Związku Niewidomych z przedstawicielami grupy artystycznej 3fala.art.pl. Koncepcję artystyczną oraz wykonanie muralu koordynować będą Dariusz Paczkowski, społecznik, znany artysta street-artu, związany z Fundacją Klamra oraz Mateusz Bieleniewicz z grupy 3fala.art.pl.


Koszalin w ramach Festiwalu KoszART 2013

Spacer „Niewidomi już widoczni” (06.09 godz. 15.00 start sprzed Galerii na Piętrze, Dworcowa 8, trasa ok. 30 min. wspólnie z niewidomymi), akcja oznakowania alfabetem Braille’a punktów usługowych, sklepów, kawiarni w centrum miasta. To już piąte miasto w którym realizowany jest ten projekt Bielsko-Biała, Kraków, Poznań, Warszawa.

  • 545261_10151573739227595_133017443_n.jpg
  • 1175127_10151573739182595_1113772897_n.jpg
  • 1238389_10151573739037595_2111683603_n.jpg
  • 1176274_10151573738792595_874060974_n.jpg
  • 1234346_10151575046877595_1769402185_n.jpg
  • 1238251_10151573738977595_1670179532_n.jpg
  • 20130830_080526.jpg
  • 20130830_080510.jpg
  • 20130830_080452.jpg
  • 20130830_081259.jpg

Wcześniejsze realizacje projektu:

Bielsko-Biała »
Bielsko-Biała »

Kraków »
Kraków »

Poznań »
Poznań »